Het nieuwe jaar is begonnen!

Wat betekend dat voor mij?

Eerst zorgen dat ik mijn december kilo’s eraf krijg. Gelukkig zijn het er maar drie. Voordat het er meer worden, ga ik 2 januari aan de slag. Waarom niet gelijk op 1 januari? Dat is een slechte dag om te beginnen met goede voornemens. Net als de meeste mensen op die dag, ben ik brak. Het is te laat geworden, te veel gedronken en te veel oliebollen achter de kiezen. En daar bovenop: mijn dochter is jarig op 1 januari en dan eet ik toch dat stuk taart.

Hoe gaan die decemberkilo’s eraf?

Ik doe dat door veel te bewegen. En gezond te eten!

In minder dan 3 weken heb ik die vervelende extra kilo’s er weer af, zonder een hongerdieet of crashdieet of welke andere dieet dan ook. Ik ben niet voor diëten, maar voor een gezonde en gelukkige leefstijl. En dan lukt het ook!

Maar misschien gaat het voor jou minder makkelijk…

Hieronder heb ik een paar tips die, naar mijn idee, makkelijk vol te houden zijn. En als je er aan houd verlies je misschien wel meer kilo’s, dan de kerstkilo’s.

De komende dagen zul je meer bloggers en dieetgoeroe’s zien die zeggen dat je wel 10 kilo kan afvallen in een week. Bijzondere groente smoothie’s, geen koolhydraten meer, terwijl je zo dol bent op die pasta’s. Zo’n crash dieet is moeilijk vol te houden. Ik pleit voor een andere manier van afvallen, die wel te doen is.

Van mij kreeg je gratis tips om die overtollige kilo’s eraf te krijgen!

Daarbij hou ik het simpel: blijf dicht bij je eigen eetgewoontes, zoals je die mee hebt gekregen tijdens je opvoeding.

Hoe ziet je week eruit?

Belangrijk is om enigszins ritme in je week te houden, voldoende te bewegen en voldoende slaap

Probeer regelmatig te bewegen

Vind je dit lastig?

Wat dacht je een blokje om, na het avond eten. Het is lekker fris en je houdt je darmen in beweging. Die 15 tot 30 minuten die je dan beweegt, helpen niet alleen om je avondeten te verwerken, maar het zorgt er ook nog eens voor dat je blije stofjes aanmaakt. Die stofjes helpen je dat je niet passief op de bank voor de tv gaat hangen, maar dat je nog veel meer energie hebt gekregen om andere dingen te de doen op je avond.

Is je werk op fietsafstand? Pak je fiets!

Is dit niet het geval? Ga dan in de pauze lopen, in plaats van in de bedrijfskantine te zitten. Samen met collega’s is heel gezellig, maar alleen kan ook heel mindfull zijn.

Probeer 3 keer in de week intensiever te bewegen. Als de sportschool een te grote drempel is, kan je bijvoorbeeld de 7- minuten workout doen, dit is een gratis app met allerlei oefeningen waar je geen apparaten, behalve een smartphone of tablet, nodig hebt. Als je dit 3 maanden volhoudt, dan ziet je lichaam er een stuk strakker uit. Ik ben een groot voorstander van deze workout, want ik heb zelf ondervonden wat je kan bereiken met deze workout. En ook in mijn praktijk heb ik mensen deze workout geadviseerd en die bleken er ook veel baat bij te hebben. Ook uit onderzoek blijkt dat deze app echt werkt! Het fijne van deze app is dat je in slechts 7 minuten een totale workout gedaan hebt.

Wat kun je doen met betrekking tot voeding?

Ik geef mezelf als voorbeeld. Zoals ik al zei: Ik hou niet van diëten. En ik ben daarom ook niet gemotiveerd. Maar wat voor mij werkt is: doordeweeks geen zakken chips open trekken en geen wijn drinken. En dan verdien ik het in het weekend!

Begin de dag goed! Dus sla je ontbijt niet over. Sinds ik kinderen heb en hen een goed voorbeeld wil geven, ben ik begonnen met ontbijten. Dit vond ik eerst best lastig.

Ik was geen ontbijter, nu sla ik er nooit een over. Mijn dag begint met koffie, vitminebom (glas met vers geperste sinaasappel, citroen en gember oid met warm water) en volle griekse yoghurt met muesli (geen crusli want daar zit echt veel suiker in) soms met een drup honing erin. Muesli is een trage verbrander, hiermee kan ik zo de ochtend door.

Ik neem 2 stuks fruit en brood mee

En avonds eet ik veel groentes en weinig koolhydraten, behalve als het pasta is wat op het menu staat, want dat sla ik echt niet af.

Tussendoor eet ik heus wel eens een koekje of een mueslireep.

Soms hou ik met een gratis app bij wat ik aan calorieën, koolhydraten en vetten binnenkrijg. De app die ik heb heet Food. Ik vind deze heel prettig, ik ben niet super gefocust, maar het maakt me wel meer bewust van wat ik op een dag eet.

 

Leave a Comment