Heb je lekker geslapen?

Je hoort het steeds vaker dat mensen slaapproblemen hebben of krijgen. Hoe komt dat?

Het komt steeds vaker voor dat ik aanvankelijk als oefentherapeut wordt ingezet om rugklachten bij een patiënt te verhelpen, maar dat uiteindelijk de behandeling gericht is op het oplossen van slaapproblemen.

Je zult je er misschien over verbazen, maar er is een dag van de slaap! Deze dag valt op 18 maart. Er is dus een dag van de slaap. Dat zegt al genoeg!

In mijn praktijk kom ik regelmatig mensen tegen die slaapproblemen hebben. Sinds ik mij gespecialiseerd heb als slaaptherapeut, herken ik die slaapproblemen veel meer. Een patiënt wordt in eerste instantie verwezen met bijvoorbeeld rugpijn, maar al gauw blijkt dat het slapen een groter probleem is. Nu is het slapen een op zichzelf staand probleem en niet meer alleen een onderdeel van die rugpijn. De slaapproblemen doen zich al vaak langere tijd voor. Dus het komt steeds vaker voor dat ik niet bezig ben met het oplossen van rugklachten, maar de mensen begeleid om beter te kunnen slapen.

Wanneer is slapen een probleem, iedereen slaapt namelijk wel eens slecht en dit heeft niet meteen gevolgen. Echter als je een paar maanden slecht slaapt dan begin je dat te merken door bijvoorbeeld een vermoeid gevoel, prikkelbaarheid, minder goed kunnen concentreren. Daarnaast kan je gefrustreerd raken of wanhopig zijn dat je weer een slechte nacht hebt. Je kan hierdoor weer gespannen raken. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Je kan heel goed invloed uitoefenen op je slaap en dat je dus je slaapkwaliteit kan verbeteren. Het belangrijkste is dat je het herkent en erkent en dan probeert te achterhalen wat je (‘s nachts) wakker houdt.

Ik kijk niet alleen naar het slapen, maar ik kijk naar je hele 24 uur. Wat doe je gedurende dag? Ben je actief of juist helemaal niet? Wanneer ben je actief of niet actief ? Heb je rustmomenten op de dag, plan je alles achter mekaar of is het verdeeld over de dag? Zijn er andere factoren, denk hierbij aan stress, werkdruk, sport?

In de behandeling wordt aandacht besteed aan het indelen van je 24 uur, oefeningen gericht op ontspannen, oefeningen om in slaap te komen en om door te kunnen slapen. En je wordt begeleid hoe je met het slapen omgaat en hoe je (misschien anders) naar je slaappatroon kan kijken.

Wil je meer weten? Of wil jij weten hoe je jouw slaapprobleem kunt oplossen? Of wil je je slaapritme verbeteren? Meld je dan nu hier aan!

Bij beweegtherapie kun je kiezen om op drie manieren aan je slaap te werken, dit kan online, bij mij in de praktijk individueel of in groepsverband.

Als je deze week je aanmeld voor een online adviesgesprek krijg je een korting van 5 euro en betaal je slechts 10 euro.

Leave a Comment