10 tips om beter te slapen!

1.Veel licht overdag

Zorg dat je overdag voldoende licht hebt, zit je binnen zorg dan voor daglichtlampen deze zijn feller van kleur en geeft het gevoel dat het daglicht is. Heb je lampen met geel licht zul je merken dat je sneller vermoeid bent 

2.’Savonds minder licht

Wanneer het minder licht. Schemer maakt het lichaam het slaaphormoon melatonine aan. Licht van beeldscherm, zoals tv, computer, tablet zorgen ervoor dat je biologische klok verstoord

3.Slaapkamer temperatuur

18 graden schijnt de beste slaapkamertemperatuur te zijn. Belangrijk is dat je de slaapkamer goed ventileert dus raam open, frisse lucht zorgt voor een gezonde slaap

4.Matras

Je matras gaat ongeveer 10 jaar mee mits je het goed onderhoud, denk regelmatig keren van je matras of wanneer je een op vakantie gaat je matras te ventileren dus vrij van beddengoed.

5.Tablet en tv en smartphone uit je slaapkamer.

Het blauwe licht die deze apparaten hebben zorgen dat je wakker blijft, je hersenen denken dan dat het dag is. Daarnaast wordt er ook wel gezegd dat elektromagnetische straling de slaap negatief kunnen beïnvloeden.

6.Oefeningen voor het slapen

Oefeningen helpen je met opslomen, en meer ontspannen te worden in je lichaam en je geest tot rust te brengen. Voel je onrustig of gejaagd, je kan hierbij een ademhalingsoefeningen doen of je lichaam bij langs gaan en voelen of je kan ontspannen.

7.Alcohol

Alcohol lijkt soms te helpen om beter in slaap te komen maar je slaapt onrustiger, je bent sneller wakker en kan dan minder goed weer in slaap komen

8.Cafeïne

Koffie, thee, cola en energydranken chocolade kunnen je uit de slaap houden. Teveel van deze producten overdag maar ook avonds zorgt ervoor dat je slaap verstoord. Dat komt omdat deze producten invloed hebben op stresshormonen die je een gejaagd gevoel gaan geven

9.Slaperig maken

Rond 10 uur neemt het slaaphormoon melatonine toe en brengt het de slaapcyclus in gang. Het helpt om de dag rustig af te sluiten. En grote prikkels te vermijden. Door de lichten te dimmen de tv of tablet opzij te leggen. Vooraf je lijstje voor de volgende dag te maken, kopje kruidenthee te drinken.

10.Slaap(oefen)therapie

Veel mensen hebben slaapproblemen. Er wordt uitgegaan van een slaapprobleem als klachten minstens drie keer per week optreden en gepaard gaat met vermoeidheid, prikkelbaar zijn en last van concentratieproblemen.Wacht niet te lang om wat aan je slaapprobleem te doen en neem contact op met een slaapoefentherapeut . je kunt ook online begeleiding krijgen.

 

 

 

Leave a Comment